PENGAJARAN MAKRO
Definisi
Makro
Makro
bermaksud awalan yang banyak. Pengajaran makro merangkumi segala proses
pengajaran, sekurang-kurangya satu unit kemahiran, dalam sesuatu waktu
pelajaran. Di dalam proses makro meliputi tiga peringkat pemulaan pengajaran,
perkembangan dan penutup. Ia merupakan simulasi
satu pengajaran yang lengkap kepada satu kelas biasa. Simulasi boleh
dilakukan di dalam bilik darjah, makmal atau bilik tayangan. Pengajaran makro
merupakan kesepaduan teknik-teknik pengajaran mikro yang disokong oleh
perancangan pengajaran pembelajaran yang sekian lama dipelajari.
Perkataan Mikro diambil dari bahasa ‘Greek’ yang bermakna
kecil. Ini beerti pengajaran mikro adalah proses pengajaran yang dijalankan
dalam unit kecil sebagai simulasi kepada guru pelatih. Pengajaran mikro
bertujuan untuk mengurangkan masalah-masalah yang mungkin timbul semasa
pengajaran makro dijalankan.
Sebelum melaksanakan sesi pengajaran makro, guru pelatih
perlu merancang dan menyediakan persediaan mengajar yang lengkap dan baik.
Perancangan yang lengkap akan menghasilkan pengajaran yang baik dan berkesan.
Objektif
Pengajaran Makro
Di
antara objektif-objektif pengajaran makro ialah ia menyediakan suatu kemahiran lengkap
kepada semua guru pelatih serta mempraktikkan suatu suasana sebenar
apabila mengajar dan juga ia akan memperbaiki
kelemahan-kelemahan pengajaran yang berlaku di samping mengukuhkan kelebihan
mengajar. Selain itu, ia bertujuan supaya memahami ciri-ciri perancangan
pengajaran makro dan membina rancangan pengajaran makro mengikut format latihan
seterusnya dapat mengaplikasikan sesi pengajaran makro dalam bilik darjah.
Di antara objektif lain ialah :
Memberi keyakinan kepada guru
Menguasai
kemahiran mengajar
Mengenal pasti
potensi guru
Mengenal pasti
kelemahan guru
Mewujudkan
semangat kekitaan dan bekerjasama
Situasi Pengajaran Makro
1) Kelas besar
terdiri daripada 30 hingga 40 orang murid
2) Murid
sebenar
3) Guru pelatih,
mengajar sepenuh masa
4) Tumpuan
kepada pelbagai kemahiran mengajar
5) Situasi
sebenar pengajaran
6) Perancangan
menyeluruh untuk satu sesi pengajaran
Prinsip Pengajaran Makro
Antara
prinsip pengajaran makro ialah:-
Objektif
pengajaran dan pembelajaran. Dalam
pengajaran makro, guru mempunyai objektif yang besar dan luas merangkumi aras
pengetahuan pelajar.
Jumlah
pelajar. Jumlah
pelajar yang terlibat jauh lebih ramai bergantung kepada bilangan pelajar di
dalam kelas sebenar. Pelajar yang terlibat adalah pelajar yang sebenar dan
bukan dari lakonan rakan-rakan. Justeru itu, pengajaran guru adalah mencabar
dengan karenah para pelajar.
Strategi
pengajaran. Dalam
pengajaran mikro, guru perlu mempelbagaikan teknik dan strategi pengajaran
supaya sesi pengajaran dan pembelajaran lebih berkesan dan menarik.
Jangkamasa
Pengajaran. Jangkamasa
yang ditentukan dalam pengajaran makro adalah berdasarkan kepada jadual waktu
kelas yang memakan masa selama antara 35 hingga 45 minit satu masa. Ekoran itu,
guru perlu bijak merancang pengajaran dan pembelajaran dengan peruntukan masa
yang ditetapkan.
Bahan
pelajaran. Dalam
pengajaran makro, guru perlu menyampaikan keseluruhan isi pengajaran yang telah
dirancang dalam Rancangan Pengajaran Harian (RPH). Oleh itu, guru perlu
menguasai sepenuhnya bahan yang hendak disampaikan dan tumpuan guru ketika
menyampaikan adalah menyeluruh.
Perbincangan
dan refleksi. Penilaian
kendiri perlu dibuat selepas guru selesai melaksanakan pengajaran sebagai
refleksi atau muhasabah berkaitan pengajaran guru. Kekurangan dan kelemahan di
dalam pengajaran perlu diperbaiki dalam pelajaran akan datang. Antara perkara
yang perlu dibuat refleksi ialah objektif, disiplin kelas dan penglibatan murid
disamping keazaman guru untuk memperbaiki pengajarannya.
Aplikasi Pengajaran Makro. Pengajaran mikro ialah penyampaian pelajaran lengkap yang
mengandungi kemahiran-kemahiran pelbagai dalam satu sesi pengajaran
pembelajaran dalam kelas sebenar. Pengajaran makro dipraktikkan oleh guru
pelatih dengan diperhatikan oleh rakan pelatih yang lain. Pengajaran mikro
berdasarkan masa pengajaran sebenar seperti yang ditetapkan, samaada
menggunakan masa 30 minit atau 40 minit. Ianya bertujuan membiasakan guru
pelatih melaksanakan pelbagai kemahiran dalam satu sesi pengajaran, disamping
mereka dapat memperbaiki kelemahan sebelum mereka menghadapi situasi pengajaran
sebenar di bilik darjah di sekolah.
Terdapat tiga bahagian penting dalam pengajaran iaitu bahagian persediaan, penyampaian dan bahagian peneguhan atau penutup. Guru harus menguasai ketiga-tiga komponen ini. Dalam aspek penggabungjalinan kemahiran juga perlu dinyatakan sebagai sebahagian daripada persediaan mengajar. Objektif pengajaran merupakan bahagian yang sangat penting dalam sesuatu pengajaran. Dalam menyediakan sesuatu persediaan mengajar yang baik, kriteria penilaian perlu diberi perhatian oleh guru. Seorang guru yang prihatin harus peka penentuan hasil daripada pengajaran dan pembelajarannya.
Sebelum membuat rancangan harian, guru harus memastikan apa yang perlu dikuasai oleh murid agar apa yang hendak disampaikan nanti dapat diaplikasikan dan tumpuan sepenuhnya dapat diberikan oleh murid-murid. Guru juga haruslah merancang kaedah atau sumber yang sesuai bagi membantu melaksanakan penilaian kelak. Hasil pelajaran haruslah dirujuk kepada sukatan pelajaran dan pastikan aras pembelajaran mengikut aras dari mudah ke sukar agar hasil pembelajaran dapat dinyatakan dengan tepat, eksplisit dan jelas . Guru harus memastikan set induksi bertepatan dengan objektif pelajaran, bermakna dan mengikut tahap murid-murid. Set Induksi juga berkaitan dengan pengetahuan sedia ada murid-murid.
Prosedur
Pengajaran Makro
Perancangan
Kejayaan bergantung kepada
perancangan yang rapi.
Komponen persediaan;- tarikh, masa, mata
pelajaran, kelas, bilangan pelajar dan tajuk
Kemahiran:-nombor kemahiran isinya
Pengetahuan sedia ada
Objektif pelajaran
(kognitif/psikomotor/efektif)
Sumber P&P
Penerapan Nilai murni
Penggabungjalinan kemahiran
a.. Prosedur sebelum Pengajaran Makro dijalankan :
Pemilihan
pendekatan, kaedah dan teknik
Melalui
proses pengajaran dan pembelajaran guru hendaklah menggunakan pendekatan yang
lebih kreatif untuk menarik minat murid melalui proses kefahaman, kreativiti
dan inovasi, mengaplikasikan pendekatan, kemahiran memilih dan sebagainya.
Pemilihan pendekatan yang sesuai akan dapat mewujudkan satu kondusif
pembelajaran dalam mencungkil keupayaan murid membuat sumbangsaran, menyusun
atur dan menyenarai topik yang dipelajari. Pendekatan yang sesuai juga akan
dapat mengembangkan lagi pengetahuan sedia ada murid.
Kaedah
dan teknik : Mata pelajaran
Al Quran mengandungi tajuk-tajuk yang terdapat pula sub-sub tajuk seperti yang
telah dibincangkan dalam nota grafik. Ini menjelaskan bahawa, guru perlu
menggunakan kaedah dan teknik yang sesuai untuk serta dapat diaplikasikan dalam
perancangan dan pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran sebenar di dalam bilik
darjah. Kaedah dan teknik tersebut membantu guru mencapai objektif pengajaran
dan pembelajaran.
b. Prosedur semasa Pengajaran Makro dijalankan:
Pengaplikasian
kaedah yang dipilih dan keberkesanannya dalam pengajaran dan pembelajaran.
Secara
ringkasnya setiap kaedah yang dipilih hendaklah dipastikan keberkesanannya
dalam pengajaran dan pembelajaran. Antara faktor-faktor yang menunjukkan kepada
keberkesanan tersebut adalah seperti berikut:
Ø Menarik
perhatian murid.
Ø Mewujudkan
motivasi.
Ø Adanya
perkembangan ilmu di dalam pengetahuan sedia ada murid.
Ø Menyenaraikan,
sumbangsaran, membanding beza dan berlakunya perubahan tingkahlaku murid.
c. Prosedur selepas Pengajaran Makro
dijalankan
Cadangan
penambahbaikan dari segi pemilihan pendekatan, kaedah dan teknik dan
pelaksanaannya dalam proses pengajaran
dan pembelajaran
Penilaian kendiri perlu dibuat setelah
selesai melaksanakan pengajaran dan pembelajaran sebagai satu refleksi
berkenaan dengan pengajaran guru. Kekurangan dan kelemahan di dalam pengajaran
tersebut perlu dibaiki dalam pelajaran akan datang. Antara penambahbaikan yang
perlu ada ialah pencapaian objektif, disiplin kelas dan penglibatan murid serta
keazaman guru bagi membaiki pengajaranya. Penambahbaikan juga perlu dilihat
kepada perkembangan murid dan penerimaan mereka berdasarkan kepada
langkah-langkah pengajaran yang disusun secara berperingkat-peringkat.
Pemilihan
strategi yang bijaksana akan menjamin kelicinan dan keberkesanan penyampaian
sesuatu pelajaran, strategi pengajaran yang sesuai bukan sahaja dapat
meningkatkan mutu penyampaian malahan ia akan menjadikan satu-satu pelajaran
itu lebih bermakna serta menyeronokkan murid-murid.
tq
ReplyDelete